S.O.S. Pilea


Enige tijd terug had ik het al over het feit dat ik mijn pileastekken wou planten in een kopje. Intussen nam ik ook effectief stekken van mijn pilea. Ik plante er in elk van de twee kopjes eentje. Het ene schonk ik weg, het andere hield ik zelf.

baby vs. mama

Het plantje dat ik wegschonk groeide intussen al flink. Heel leuk om te zien. Het plantje dat ik zelf hield doet het echter minder goed...
Ik snap het niet echt, want dat beide stekjes plante ik in dezelfde grond, in een kopje van gelijke grootte en de beide plantjes stonden dicht bij een raam.

Werkelijk: mijn stekje is nog geen halve centimeter gegroeid en kreeg nul blaadjes bij...


Al heb ik wel een vermoeden. Mijn stekje was namelijk maar half zo groot als het andere toen ik het van de mama plant wegnam.

Tijd voor een reddingsoperatie!


Eerder deze week verpotte ik het stekje in een kleiner bloempotje (byebye schattig kopje). Op die manier dient hij zich minder te focussen op de groei van een wortel, maar kan hij zich helemaal toeleggen op het ontwikkelen van een plantje. Ook niet onbelangrijk: dit saaie lelijke plastiek potje heeft gaatjes onderaan, waardoor het overtollige water weg kan en er meer lucht aan de wortels kan.
Acht, het is een fase waar we door moeten hé :)



Ik hou jullie op de hoogte!

P.S. Kijk! Mijn twee 'mama'pilea's hebben ook weer stekjes!



Reacties